Puk er en udfordrende spil, der kan spilles med 2-6 personer (ikke 5). Selv om det kan virke skræmmende i starten, de grundlæggende spil er meget let at lære og spille. En Puk bord er en nem måde at holde styr på din score i løbet af spillet. Du kan bruge papir og blyant, men i løbet af bindingen processen, kan dette være ganske kedelig.
Følgende instruktioner er for en 2 spiller spil, men kan let tilpasses til flere spillere.
Steps
- 1Få en cribbage board (herunder pinde) og et standard kortspil med 52 kort. Jokere vil ikke blive brugt. Hver spiller får brug for to pinde til scoring. Cribbage pløkker opbevares ofte under brættet. Sættet kan indeholde yderligere pinde til at holde styr på match scoringer. Hvis en ordentlig bestyrelse ikke er tilgængelig, kan spillerne holde score med blyant og papir. Den første til at akkumulere 121 point vinder. (Dette sker ofte i midten af en aftale, spillet slutter med det samme.)
- 2Deal hånden. For at afgøre, der beskæftiger først en spiller opfanger dækket og det 2 eller 3 gange. Dækket er placeret med forsiden nedad på bordet, hver spiller trækker ud et kort. Personen med det laveste kort er dealeren. Dealeren 6 kort til hver spiller.
- 3Krybbe. Hver spiller ser på deres 6 kort og beslutter, hvilke 4 til at holde i hånden, og som 2 til at skille i en bunke i nærheden af forhandleren kaldt "krybbe".
- 4Den up-card. Den spiller, der ikke beskæftige dæk til at bestemme det øverste kort. Begge spillere vil bruge dette kort, kaldet "cut", som et wild femte kort til at tælle point ved slutningen af runden.
- Hvis denne "up-card" er en Jack, dealeren får til pind 2 point med det samme. Denne score kaldes "hælene" eller "hans penne."
- Hvis denne "up-card" er en Jack, dealeren får til pind 2 point med det samme. Denne score kaldes "hælene" eller "hans penne."
- 5Pegging. Spillere suppleant om kortene ned, begyndende med den ikke-forhandleren. Da de spiller hvert kort, de kalder ud af værdien af det samlede beløb. Billedkort er værd 10 point, er alle andre, værd deres numeriske værdi. Esser er altid kun værd 1 point. Suits ikke sagen i denne runde, kun talværdier.
- 6Dette fortsætter, indtil en spiller ikke kan fastsætte et andet kort uden at overskride 31.. På dette tidspunkt, siger, at han "go". Hvis den anden spiller stadig kan fastsætte et andet kort uden at overskride 31, skal han gøre, så mange gange som nødvendigt. Når han fastsætter så mange kort som han kan uden at gå over 31, han siger "go" og tjener 1 point. Men hvis det samlede han ender op med, er præcis 31, tjener 2 point.
- 7Andre punkter, der skal hænge.
- Hvis en spiller når 15 point, præcis, det tjener ham 2 point.
- Points er også optjent og knyttet til par. For eksempel indeholder Player 1 ned en 6 og Spiller 2 følger umiddelbart efter med en anden 6, som ville tjene ham 2 point. Hvis Player 1 og derefter fastsætter en tredje 6 han tjener 6 point. Den fjerde sjette ville være værd 12 point. (Bemærk: Hvis Spiller 2 ikke er i stand til at fastsætte andre kort uden at overskride 31, og spiller 1 har den fjerde 6, kan han lægge den ned og tjene de 12 point.) Sekvenser også score point. De skal være på hinanden følgende kort, men ikke nødvendigvis i orden. For eksempel: Første spiller spiller en 4, andet spiller spiller en 6. Hvis den første spiller nu spiller en 5 han ville score tre point for at udfylde en løbetur på 3. Hvis den anden spiller spiller nu en 3 eller en 7 ville han så scorer 4 point for at gøre en køre på 4.
- Efter "31" (eller så tæt som muligt i hånden), tager den person om det sidste kort et punkt for at have det sidste kort. Hvis den sidste kort gør nøjagtig 31 spiller får 1 ekstra point.
- Hvis en spiller når 15 point, præcis, det tjener ham 2 point.
- 8Tælle op kortene. Når alle kort er blevet spillet er det tid til at tælle dem op. Den person til at tælle først er den ikke-dealer, så forhandleren, så krybbe. Din hånd består af de fire kort, du spillede, plus cut card.
- Du score et point, hvis du holder Jack af dragten, der blev skåret.
- Pairs, tripler og firedobler tæller, 2, 6 og 12 point, henholdsvis
- Sekvenser (fx 6-7-8) behøver ikke at være den samme kulør, og tælle 1 point per kort. De skal bestå af mindst tre kort.
- Enhver kombination af kort at tilføje op til 15 count er værd 2 point (selvom det tog alle fem kort til at gøre det).
- En flush (alle fire kort er i samme kulør) er værd 4 point.
- Snittet kan ikke give dig en flush. Det giver et femte punkt, hvis det strækker en 4 card flush til en 5 card flush, men 3 spader og et hjerte ikke scorer flush point, hvis du klippe en spade. (Når tælle krybbe, kun 5 card flushes score.)
- Hvis alle fire kort i krybbe er i samme kulør, kan ingen point som truffet, medmindre det femte kort er også, at samme kulør. Derefter 5 point er bundet.
- Du score et point, hvis du holder Jack af dragten, der blev skåret.
Tips
- Når man starter en runde, er det bedst at begynde med en 4, 3, eller endda en 2 - din modstander kan ikke nå op på 15 med nogen af dem.
- Eksperter peger på, at smide en off-suited K-10 til modstanderens krybbe vil i gennemsnit give op færrest point. Et par femmere er langt det værste.
- Husk, den person, der vinder, er den første person til pind ud, hvilket betyder, ud over de pinde på cribbage bord, ikke til det sidste hul.
- Det er umuligt at have en hånd værd 19 point. Så hvis du hører en person, tælle deres hånd sige "nitten", det er bare en slang måde at sige nul.
- En 10 kort er mest sandsynligt at være up-card, så prøv at gear dine 4 kort mod det ved at gemme eventuelle femmere. En hånd, der indeholder en 5 eller to kort, der beløb til fem aldrig kan score nul.
- Den højeste hånd, du kan have, er 29 point.
- Når tælle point på dine kort, starter med fifteens, så par eller trillinger, så løber, så 4 eller 5 i samme kulør.
- Prøv aldrig at placere en fem eller et par i din modstanders krybbe. På den anden side, ikke ødelægge dit eget god hånd bare for at give din modstander en elendig krybbe.
Ting du behøver
- En cribbage board
- To pinde for hver spiller
- En standard spil kort
- Mindst 2 spillere