Wkidk

Hvordan til at løse en sudoku

Sudoku er et tal puslespil, der har fejet verden. Det er meget sjovt at spille, men kan være en vanskelig og forvirrende i starten. Formålet med puslespillet er at sætte tal 1-9 i hver række, kolonne og 3x3 kvadrat blok.

Steps

Hvordan til at løse en sudoku. Brug regnskabsskik at løse gåder.
Hvordan til at løse en sudoku. Brug regnskabsskik at løse gåder.

Metode én: nem vanskelighed

  1. 1
    Brug regnskabsskik at løse gåder. Da du allerede ved, at du ikke kan have det samme nummer i alle række, kolonne eller ni-firkantet blok, kan du bruge det til at hjælpe dig med at få et nummer. Vanskeligheden afhænger placeringen af ​​de numre, du har fået.
  2. 2
    Seek "definites". Ved løsning en let Sudoku er den første ting du skal gøre kigge efter definites. Definites er tal, der helt sikkert vil være der. Starter på 1, imaginære linjer trækker gennem bokse i, at 1 s række og / eller kolonne. Når der kun er én kasse tilbage i 3x3 boks, du ved, det er en konkret. (Se billederne et og to).
  3. 3
    Arbejd din vej gennem tallene indtil den 9. Da du har udfyldt nogle numre, bør dette hjælpe med at få andre numre, der havde mere end én mulighed før. (Se billeder tre og fire. Bemærk hvordan 3s kunne ikke have været løst før, men er løst i den endelige).
  4. 4
    Kig igen, når fast. Hvis du sidder fast, skal du gå tilbage og sørg for at se på alt. Det er næsten garanteret du gik glip af noget. At ét nummer er som regel alt hvad du behøver for at komme i gang igen. Hvis du stadig ikke kan finde nogen løsninger, begynde at mærkning hver blok med hvert nummer, der kunne eventuelt gå i denne rubrik.
    • For eksempel, i billedet ét alle de tomme kasser har tal, der muligvis kan gå der. Fyld disse i. Hvis der er en 1 i rækken eller kolonnen for den kasse, du ved, at 1 ikke er en mulighed.
  5. 5
    Starte med at gøre sudoku i avisen eller online (se links nedenfor). Avisen Sudokus er som regel lettere på mandag og tirsdag. Vanskeligheden øges som ugen passerer.
  6. 6
    Prøv din hånd på hårdere sudokus. Denne særlige Sudoku (billeder en gennem fire ovenfor) kunne løses med kun definites, men hvad gør du, hvis det ikke kan?

Metode to: hard vanskelighed

  1. 1
    Start ved nummer 1. Brug samme logik fra en let puslespil til at udfylde hver tomme boks med alle de mulige numre for denne boks. Hvis det er muligt, sættes i definites. For eksempel (herover) billede tre viser, at du ikke kan løse for 3..
    • I en hård Sudoku, vil du ikke være i stand til at løse fra starten, så bare udfylde, hvad du ved, det kunne være. Dette vil hjælpe senere, når du har to eller tre muligheder pr kasse, og du kan ikke huske, hvad de er.
  2. 2
    Bemærk, at hvis to kasser i en blok, kolonne eller række skal være en af to numre, kan du bruge disse tal til at fjerne andre muligheder. For eksempel, i en blok er der fire åbne kasser. Fra din analyse, har du besluttet, at:
    • rubrik A kan være 1, 2, 3 eller 4;
    • rubrik B kan være 1, 2, 3 eller 4;
    • rubrik C kan være 3 eller 4, og
    • rubrik D kan være 3 eller 4.
      • Fra dette kan vi vide, at rubrik A og B kan ikke være 3 eller 4, fordi de skal være enten 1 eller 2. Rubrik C og D skal være enten 3 eller 4.. Denne information kan være nyttig til at løse andre bokse.
  3. 3
    Erkend, at hårde sudokus kan tage tid - En masse tid. En hård Sudoku kan faktisk tage dage at fuldføre, men de er stadig sjovt. Jo hårdere de er, jo sjovere er det, når du er færdig. En hård Sudoku kan løses på samme måde som en let, det bare giver dig mindre at begynde med. Logikken i en hård puslespil er, at hvis du kender alt, hvad der kan gå i hver boks, er det meget simpelt.
    • For eksempel sige, at du har to mulige 2'ere til et bestemt ni-firkantet kasse, og de ​​er i en række eller kolonne, og du ved, at 2 os ikke kan gå andre steder i de ni-firkantet kasse. Det betyder, at du ved, at rækken eller kolonnen dem 2'ere er i kan ikke have 2'ere i det undtagen i denne ni-firkantet kasse. Dette lyder forvirrende, men når den anvendes, er det faktisk meget let, og det hjælper meget.
  4. 4
    Overvej dette alternativ, surefire måde at altid løse en gåde præcist og hurtigt. I denne fremgangsmåde udfylde hver blok med alle de mulige numre, der kunne gå der. Skriv alle numrene små på toppen af ​​blokken. Du kan genskabe puslespillet på større papir til at hjælpe med dette. Skriv alle de numre, der ikke vises i denne række, kolonne eller kvadrat. Når du har gjort dette til en hel kolonne eller række, begynder at udfylde de åbenlyse svar. Du vil have løst gåden med den tid, du gør dette for hver række.

Metode tre: samurai sudoku

  1. 1
    Være en selvsikker og avanceret sudoku-afspiller. Samurai Sudoku puslespil er et puslespil kun at blive forsøgt af en faglært Sudoku solver. Det er dybest set fem Sudokus i ét. Hjørnerne af hver er forbundet med en midterste puslespil (se billedet nedenfor). Disse gåder kan være lang og vanskelig.
  2. 2
    Hold forbindelserne i syne. Når du løser disse, skal du altid huske, at hjørnet forbundet med centrum puslespillet skal arbejde med begge gåder.
  3. 3
    Kig på linjerne. De linjer, der er enogtyve bokse lang kommer til at blive set på som hvis der var tre separate ni blok linjer, hvoraf den ene består af stykker af de to andre.
  4. 4
    Løs ligesom du ville en almindelig puslespil. Bare husk, at du kan have op til tre af det samme nummer i linjer, der forbinder til centrum puslespillet.
  5. 5
    Se eksterne links nedenfor for samurai gåder.

Metode fire: killer samurai sudoku

  1. 1
    Tag et kig på morderen variant af samurai sudoku. Reglerne er en smule anderledes, og gitteret omfatter nu farve. Standarden Sudoku regler gælder for dette puslespil så godt, nemlig at hver ni firkantet boks skal have numrene 1-9


Killer samurai regler

  1. 1
    Kig inden for hver af de farvede blokke til et lille antal. Dette angiver den samlede værdi af de pladser inden for denne blok. For eksempel, hvis en farvet blok bestående af 3 kvadrater udgør 7 så de enkelte kvadrater skal være 1, 2 og 4, men det er ned til læseren at afgøre i hvilken rækkefølge, de skal placeres.
  2. 2
    Bemærk, at inden for hver farvet blok, kan et antal gentages, skønt dette er sjældent.
  3. 3
    Bemærk totalen. Hver ni firkantet blok skal tilsammen 45, som skal hver række og kolonne.
  4. 4
    Indse, at i en killer samurai puslespil er der 4 tilfælde, hvor 3 x 3 net tilhører to forskellige ni firkantede blokke. I denne situation de samme regler for Sudoku finder anvendelse, dvs tallene 1-9 skal bruges én gang. Det er indlysende, at disse 4 net kan holde nøglen til at løse hele puslespillet.

Rådgivning for at løse gåden

  1. 1
    Kig efter farvede blokke, der indeholder høje eller lave totaler. Disse har færre kombinationer af tal og er som sådan lettere at løse.
  2. 2
    Kig efter en gruppe af farvede blokke, som rager uden for grænsen af de ni firkantede blokke af én kvadrat alene. Dette vil gøre det muligt for læseren at afgøre mindst én kvadrat af en farvet blok.
  3. 3
    Må ikke bare tænke på en enkelt blok på i alt 45. Det kan sommetider være muligt at konstatere et nummer ved at tilføje farvede blokke i 2, 3, 4 eller flere ni firkantede blokke i alt 90, 135, 180 osv at fastslå et enkelt undvigende nummer.
  4. 4
    Kig efter krydsende farvede blokke med høje eller lave totaler. For eksempel, hvor en farvet blok i alt 3 er på 90 grader til en farvet blok i alt 4 skal værdierne af blokkene være let at arbejde ud, da der kun er et valg af 3 numre 1, 2 og 3, men don ` t glemme, at hver række og kolonne skal indeholde numrene 1 - 9 kun én gang.
  5. 5
    Look at eliminere 'par'. Hvis en farvet blok af 2 ruder udgør 4, 6, 8 osv., logik fortæller dig, at de tal, der er indeholdt i ikke kan 2 & 2, 3 & 3 og 4 & 4 osv. dermed reducere permutationer.
  6. 6
    Kig efter farvede blokke, der danner 'linjer'. For eksempel, hvis 4 farvede blokke af 2 ruder danner en linje, så det manglende tal kan beregnes ved at trække den samlede fra 45.

Talkombinationer

  1. 1
    Vær opmærksom på 2 firkantede kombinationer. Heriblandt:
  2. 2
    Vær opmærksom på 3 firkantede kombinationer. Heriblandt:
  3. 3
    Prøv mindre avancerede sudoku før man går videre til killer samurai sudoku. Killer Samurai Sudoku er en avanceret variant af Sudoku og det anbefales, at du forsøger at fuldføre en normal og også Samurai Sudoku før de gennemfører disse mere komplekse gåder. Disse er ekstremt hårde gåder. De kan tage dage at fuldføre. Bare have tålmodighed.

Tips

  • Prøv at finde det indlysende først.
  • Kopier puslespillet på et gitter meget større end dem i avisen, ved hjælp af en markør. Nu løse gåden ved hjælp af de større pladser til klart skrive med blyant alle de mulige numre.
  • Tjek to gange, sætte et nummer én gang.
  • Et andet godt sted at øve dine Sudoku færdigheder er i en bog. Der er mange bøger med Sudoku-opgaver i dem. Nogle har endda trin for trin instruktioner til at forbedre endnu mere.
  • Har konkurrencer med dine venner eller kolleger. Lav kopier af et puslespil, og prøv at se, hvem der kan afslutte den hurtigste. At gøre dette en gang om dagen eller en gang om ugen vil bidrage til dramatisk at øge din hastighed.
  • Hvis du har en blok, stoppe og tage en pause i et par timer. Tag en lur, gøre nogle ærinder, spille et spil, etc.
  • Gå efter feltet, efter række, og derefter kolonne.
  • Brug web-sider nedenfor for at hjælpe dig. De er alle meget nyttige, men prøv at holde sig væk fra auto-fyldstoffer. Hvor er det sjove, hvis computeren gør det hele for dig?

Advarsler

  • Det anses snyd, hvis du gætte på, hvor en række kunne være. Alle sande Sudoku-opgaver kan løses med kun logik. Hvis der er to mulige tal, der kunne gå i et rum, og du bare vælge en og håber, det er rigtigt, det er snyd.
  • Før du bruger løsere, forsøge at løse det selv. Hvor er sjovt, hvis noget andet løser det for dig?
  • Prøv at se på puslespillet begge veje, men snarere end at arbejde nord til syd hele tiden, så prøv øst til vest. Husk, det er altid en god ide at se begge veje før du krydser gaden.
  • For hver celle, du udfylder, skal du sørge dobbelt eller endda tredobbelt kontrollere din logik, en enkelt fejl kunne ødelægge hele puslespillet. Hvis du er næsten sikker på en tre kan gå i en kasse, triple kontrollere hvorfor du mener dette. Hvis der er endda en fjern mulighed for en tre går i en anden boks, ikke sætte et tal ned! Mange en person er næsten færdig med et puslespil blot konstatere, at de sætter et nummer på det forkerte sted.

Ting du behøver

  • Time
    • 10-20 minutter for nem til medium, efter at du er blevet lidt erfaren.
    • 30-45 minutter for medium til hård.
    • 1-4 timer for Samurai (medmindre du er meget dygtig).
    • 4 timer + til Killer Samurai
  • Blyanter
  • Viskelæder
  • Tålmodighed
  • Logisk evne